Annamalajs Svami – Vāsanas un to struktūra

Jautājums: Kad es sāku pildīt sadhanu, sākumā viss gāja gludi. Bija daudz miera un laimes un džnana, šķita, bija ļoti tuvu. Bet tagad nekāds miers gandrīz nav palicis, vieni vienīgi mentāli traucēkļi un šķēršļi.

Annamalajs Svami: Vienmēr, kad ceļā parādās šķēršļi, domā par tiem kā “ne par sevi”. Izstrādā tādu attieksmi: patiesais tu atrodies aiz jebkādām trauksmēm un šķēršļiem. Patībai nav šķēršļu. Ja atcerēsies, ka tu vienmēr esi ES, šķēršļiem nebūs nozīmes.

Viens no alvariem (vaišnavu svētajiem) reiz pamanīja, ka, ja nepildīsi nekādu garīgu praksi, neapzināsies nekādas mentālas problēmas. Viņš sacīja, ka tikai tad, kad sāc meditēt, sāc apzināties dažādos veidus, kādos prāts tev sagādā raizes. Tas ir ļoti pareizi. Bet nevajag uztraukties par jebkādiem šķēršļiem vai baidīties no tiem. Vajag vienkārši izturēties pret tiem kā “ne pret sevi”. Tie var izraisīt nepatikšanas tikai kad tu domā, ka tās ir tavas problēmas.

Traucējošās vāsanas var izskatīties kā milzīgs kalns, kas kavē tavu progresu. Nebīsties no tā izmēriem. Šis kalns ir veidots nevis no akmeņiem, bet no kampara. Ja tu aizdedzināsi to vienā galā ar atmaskojošās uzmanības uguni, tas viss nodegs pilnībā.

Atkāpties no šī problēmu kalna, atsakies atzīt tās par savām un tās izzudīs tavu acu priekšā.

Netiec savu domu un vāsanu maldināts. Tās vienmēr cenšas liek tev noticēt, ka tu esi reāla personība, ka pasaule ir reāla un visas tavas problēmas ir reālas. Necīnies ar tām – vienkārši nepievērs uzmanību. Nepieņem visu to maldīgo ideju vēstis, kas turpina pie tevis nākt. Stabilizējies pārliecībā, ka tu esi ES un, ka tev nekas nelīp klāt un nekas nespēj tevi ietekmēt. Tiklīdz tev parādīsies tāda pārliecība, tu atklāsi, ka automātiski pārstāsi pievērst uzmanību prāta paradumiem. Kad atsacīšanās no mentālās aktivitātes kļūs pastāvīga un patstāvīga, tev parādīsies ES pārdzīvojums.

Ja tu redzi, kā divi nepazīstami cilvēki strīdas tālumā, tu ne pārāk pievērs tam uzmanību, jo zini, ka viņu strīds tevi neskar. Izturies tāpat arī pret taa prāta saturu. Tā vietā, lai pildītu prātu ar domām, bet pēcāk organizētu starp tām kautiņus, nepievērs prātam uzmanību vispār. Mierīgi atpūties sajūtā “es esmu”, kas ir apziņa un izstrādā pret visām domām un visu uztveramo attieksmi kā “ne pret sevi”. Kad iemācīsies uzskatīt savu prātu par tālu svešinieku, tu nepievērsīsi uzmanību uz visiem tiem traucēkļiem, kuru viņš turpina izgudrot priekš tevis.

Mentālās problēmas barojas ar uzmanību, kuru tu tām velti. Jo vairāk tu par tām uztraucies, jo spēcīgākas tās kļūst. Ja tut tās ignorē, tās zaudē savu spēku un, beigu beigās, izzūd.

Jautājums: Jūs daudz runājat par vāsanām. Vai jūs nevarētu sīki pastāstīt man, kas tās ir un kā darbojas?

Annamalajs Svami: Vāsanas ir prāta paradumi. Tās ir kļūdainas identifikācijas un domu struktūras, kas atkārtojas un nāk prātā atkal un atkal. Tieši vāsanas pārtrauc ES pārdzīvojumu. Vāsanas paceļas, sagūsta tavu uzmanību un velk tevi ārpasaulē, bet ne Tevis paša virzienā. Tas notiek tik bieži un regulāri, ka prātam nekad nav izredžu nomierināties vai saprast savu patieso dabu.

Gaiļiem patīk rakt zemi. Tas ir viņu nepārvaramais paradums. Pat ja viņi stāv uz kailas klints, viņi vienalga cenšas skrāpēt zemi.

Vāsanas funkcionē tieši tādā pašā veidā. Tie ir domāšanas paradumi un shēmas, kas rodas atkal un atkal, pat ja tu to nevēlies. Lielākā daļa mūsu domu un ideju nav pareizas. Kad tās ikdienišķi rodas vāsanu izskatā, tie “pūderē mums smadzenes”, liekot uzskatīt, ka tās ir patiesas. Fundamentālās vāsanas, kā “es esmu ķermenis” vai “es esmu prāts” jau radās tik daudz reižu, ka mēs automātiski pieņemam tās par patiesību. Pat mūsu vēlme pārvarēt vāsanas – tā arī ir vāsana. Kad mēs domājam: “Man vajag meditēt” vai “Man jāpieliek pūles”, mēs vienkārši rīkojam cīņu starp divām dažādām vāsanām. Tikt vaļā no prāta pieradumiem var tikai atrodoties Apziņā un esot Apziņai. Esi tas, kas tu esi. Nepievērs uzmanību visām tām vāsanām, kas paceļas prātā un, tā vietā, fiksē savu uzmanību uz Patību.

***

No grāmatas “Living by the words of Bhagavan”.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *