Nisargadatta Maharadžs – Varenākais Guru ir jūsu iekšējais ES

Jautājums: No visām pusēm es dzirdu, ka brīvība no vēlmēm un nosliecēm ir pirmais pašrealizācijas priekšnosacījums. Bet man šis noteikums nav izpildāms. Sevis nezināšana izraisa vēlmes, vēlmes padziļina nezināšanu. Apburtais loks!

Maharadžs: Nav nekādu nosacījumu, kas jāpilda. Nekam nevajag būt izdarītam, nekam nevajag būt atmestam. Vienkārši vērojiet un atceraties, ka viss, ko jūs uztverat, nav nedz jūsu, nedz jūs paši. Tas atrodas apziņas laukā, bet jūs neesat šis lauks un tā saturs, jūs neesat pat tas, kas šo lauku pārzin. Jūs paši iztēlojāties, ka jādara lietas, kas iesaista jūs pūliņu rezultātos – motivācija, vēlmes, neveiksmes sasniegumos, vilšanās sajūta – tas viss velk jūs atpakaļ. Vienkārši vērojiet to, kas notiek un atceraties, ka jūs esat ārpus tā.

J: Vai tas nozīmē, ka man jāatturas no jebkādām darbībām?

M: Jūs nevarēsiet! Kas notiek, tam jānotiek. Ja jūs piepeši apstāsieties, jūs salūzīsiet.

J: Varbūt tas ir iepazīstamā un iepazīstošā saplūsmes jautājums?

M: Iepazīstamais un iepazīstošais ir koncepcijas prātā un vārdi, kas tās izsaka. Tajos nav ES. ES nav ne viens, ne otrs, ne kaut kas starp, ne kaut kas ārpus. Meklēt to mentālajā plānā ir bezjēdzīgi. Pārtrauciet meklējumus un ieraudzīsiet – tas ir šeit un tagad, tas ir tas „es esmu”, ko jūs tik labi pazīstat. Viss, kas jums nepieciešams ir pārtraukt uzskatīt, ka jūs esat apziņas lauka iekšienē. Ja jūs vēl neesat domājis par to nopietni, tikai klausīšanās manī nepalīdzēs. Aizmirstiet savu iepriekšējo pieredzi un sasniegumus, esiet kaili, atvērti visiem dzīves vējiem un lietiem un tad jums radīsies iespēja.

J: Vai uzticība (bhakti) spēlē kādu lomu jūsu mācībā?

M: Kad jūs neesat veseli, jūs dodaties pie ārsta, kas saka jums, kas nav kārtībā un izraksta zāles. Ja jūs viņam uzticaties, tad viss ir vienkārši – jūs lietojat zāles, sekojat diētas nosacījumiem un izārstējaties. Bet ja jūs viņam neuzticaties jūs tomēr varat sekot tā padomam vai studēt medicīnu patstāvīgi! Visos gadījumos jūs virza vēlme izveseļoties nevis ārsts.

Bez uzticēšanās nav miera. Kādam jūs vienmēr uzticaties – piemēram, mātei vai sievai. Cilvēks, kas iepazinis ES, atbrīvotais cilvēks, pelna vislielāko uzticību. Bet ar vienkāršu uzticēšanos nepietiek. Jums jābūt vēlmei. Kam vajadzīga pārliecība, ka jūs esat spējīgi sasniegt atbrīvošanos, bez vēlmes pēc brīvības? Vēlmei un pārliecībai jāiet rokrokā. Jo stiprāka ir jūsu vēlme, jo vieglāk atnāk palīdzība. Varenākais no Guru ir bezspēcīgs, ka māceklis netiecas uz zināšanām. Kāre un tiecība ir vissvarīgākas. Pārliecība nāks ar pieredzi. Esiet uzticami savam mērķim, tad sekos arī uzticība pret to, kas jūs ved. Ja jūsu vēlme un pārliecība ir spēcīga, tās darbosies pašas un novedīs jūs pie mērķa, jo jūs netraucēsiet tām ar šaubām un kompromisiem. Varenākais Guru ir jūsu iekšējais ES. Tas nudien ir augstākais no skolotājiem. Tikai viņš var aizvest jūs līdz jūsu mērķim un tikai viņš satiks jūs ceļa beigās. Uzticieties viņam un jums nebūs vajadzīgi ārēji Guru. Bet jums jābūt spēcīgai vēlmei to atrast un nedarīt neko, kas radītu šķēršļus un kavēkļus. Un netērējiet enerģiju un laiku uz nožēlām. Mācieties uz savā kļūdām un neatkārtojiet tās.

J: Jūs neiebilstat, ja uzdošu jums personīgu jautājumu…?

M: Neiebilstu, uzdodiet.

J: Es redzu, ka jūs sēžat uz antilopes ādas. Kā tas savienojas ar nevardarbību?

M: Visu savu mūžu es darināju cigaretes, palīdzot cilvēkiem bojāt viņu veselību. Bet blakus manām durvīm pašvaldība izveidoja publisku tualeti, bojājot veselību man. Šai vardarbības pasaulē kā var izvairīties no viena vai otra veida vardarbības?

J: Bet vajag censties izvairīties no jebkāda veida vardarbības. Tomēr indijā jebkurš svētais cilvēks sēž uz tīģera, lauvas, leoparda vai antilopes ādas.

M: Varbūt tāpēc, ka senos laikos nebija plastmasas izstrādājumu, bet āda bija vislabākais veids kā izsargāties no mitruma. Reimatisms nav burvīgs pat svētajam! Tā radās tradīcija izmantot ilgstošām meditācijām dzīvnieka ādu. Tāpat kā ir āda tempļa bungām, tāpat ir antilopes āda jogam. Mēs teju vai pamanam to.

J: Bet dzīvniekus nogalina.

M: Es nekad neesmu dzirdējis, ka jogs nogalina tīģeri ādas dēļ. Slepkavas nav jogi, bet jogi nav slepkavas.

J: Vai jums nevajadzētu atteikties no sēdēšanas uz ādas nepiekrišanas dēļ?

M: Kas par domu! Es noraidu visu visumu, kāpēc tikai ādu?

J: Un kas nav labi ar visumu?

M: Aizmirst savu ES – vislielākais posts – visas nepatikšanas izriet no tā. Parūpējoties par galveno, mazāk būtiskais parūpēsies par sevi pats. Jūs nekopjat tumšu istabu. Sākumā jūs atverat logu. Ja ielaist gaismu, viss kļūs viegli. Tā ka nesteigsimies ar citu labošanu kamēr neredzēsim sevi tādus kādi esam un neizmainīsimies paši. Nav vajadzības staigāt apkārt, bez mitas uzdodot vienus un bezgalīgus jautājumus. Atrodiet sevi un viss nostāsies savās vietās.

J: Tieksme atgriezties pie sava avota sastopama ļoti reti. Vai tā vispār ir dabiska?

M: Sākumā dabiska ir kustība uz āru, beigās – uz iekšu. Bet patiesībā abi ir viens, tāpat kā ieelpa un izelpa.

J: Vai līdzīgā veidā ķermenis un tas, kas tajā mitinās, arī nav viens un tas pats?

M: Notikumus laikā un telpā – dzimšana un nāve, cēlonis un rezultāts – var uzskatīt par vienu, bet ķermenis un tas, kas iekļauts ķermeņa čaulā neatrodas vienā realitātes pakāpē. Ķermenis eksistē laikā un telpā, īslaicīgs un ierobežots, bet tā iemītnieks atrodas ārpus laika un telpas, mūžīgs un visaptverošs. Saistīt tos [kā vienlīdzīgus] ir smaga kļūda, bezgalīgu ciešanu cēlonis. Jūs varat runāt par prātu un ķermeni kā par vienu, bet ķermenis-prāts nav pamatrealitāte.

J: Lai arī kas viņš būtu, ķermeņa iemītnieks kontrolē ķermeni un, tādējādi, ir par viņu atbildīgs.

M: Ir universāls spēks, kurš ir kontrole un atbildība.

J: Tātad, es varu darīt ko gribu un vainot kādu agstāku spēku? Cik vienkārši!

M: Jā, ļoti vienkārši. Vienkārši aptveriet Vienotu Virzītāju aiz visām kustībām un atstājiet visu Viņam. Ja jūs nesvārstīsieties vai nekrāpsieties, tas ir īsākais ceļš pie realitātes. Palieciet bez vēlmēm un bailēm, atsakieties no jebkādas kontroles un jebkādas atbildības.

J: Kāds vājprāts!

M: Jā, dievišķs vājprāts. Kas slikts ir personīgās kontroles un personīgās atbildības ilūzijas atlaišanā? Abas pastāv tikai prātā. Protams, kamēr jūs uzskatat, ka kaut ko kontrolējat, jums jājūtas arī atbildīgam. Tas ir neatdalāms viens no otra.

Jautājums: Kā vesels var būt atbildīgs par daļēja norisēm?

Maharadžs: Visa dzīve uz zemes atkarīga no saules. Tomēr jūs nevarat vainot sauli visā, kas notiek, kaut arī tā ir absolūts iemesls visam uz zemes. Gaisma rada puķes krāsu, bet nekontrolē to un nav atbildīga par to tieši. Tā dara to iespējamu, tas arī viss.

J: Kas man šai visā nepatīk, tas ir slēpšanās aiz kaut kāda universāla spēka muguras.

M: Jūs nevarat strīdēties ar faktiem.

J: Kā faktiem? Maniem vai jūsu?

M: Jūsu. Jūs nevarat apstrīdēt manus faktus, jo jūs to nezinat. Ja jūs tos zinātu, jūs tos nenoraidītu. Tieši te ir problēma. Jūs pieņemat savu iztēli par faktu, bet manus faktus par iztēli. Es droši zinu, ka viss ir viens. Atšķirības nedala. Vai jūs neesat atbildīgs ne par ko, vai par visu. Iedomāties, ka jums piemīt kontrole un atbildība par vienu ķermeni – tā ir ķermeņa-prāta aberācija.

J: Tomēr jūs esat sava ķermeņa ierobežots.

M: Tikai lietās, kas attiecas uz ķermeni. Pret to es neiebilstu. Tas līdzinās gadalaiku maiņai. Tie nāk un iet, neskarot mani. Tāpat ķermeņa-prāta organismi nāk un iet: dzīve vienmēr ir jaunu izteiksmju meklējumos.

J: Kamēr jūs nepārliekat visu ļaunuma nastu uz Dievu, esmu apmierināts. Varbūt, kaut kāds Dievs arī pastāv, bet man tā ir tikai koncepcija, ko radījis cilvēka prāts. Viņš var būt realitāte priekš jums, bet priekš manis sabiedrība ir krietni reālāka par Dievu, jo es esmu tās radījums un gūsteknis. Jūsu vērtības ir viedums un līdzjūtība, sabiedrības vērtības ir racionāls egoisms. Es dzīvoju pasaulē, kas tāla no jūsu pasaules.

M: Neviens jums neliek tajā dzīvot.

J: Neviens neliek jums, bet man nav izvēles. Mana pasaule ir ļauna, pilna ar asarām, mokām un sāpēm. Novēršanās no tās ar filozofizēšanas, karmas un evolūcijas teorijas palīdzību nozīmē papildināt ievainojumu ar apvainojumu. Ļaunas pasaules Dievs arī pats ir ļauns.

M: Jūs pats esat jūsu pasaules dievs un jūs abi esat dumji un ļauni. Ļaujiet Dievam būt jūsu pašu radītai koncepcijai. Uzziniet, kas jūs esat, kā esat nonākuši līdz dzīvei, kas pilna ar tiekšanos uz patiesību, labestību un skaistumušai ļaunuma pasaulē. Kāda jēga no jūsu strīda par Dievu, ja jūs vienkārši nezinat, kas ir Dievs un par ko jūs runājat. Dievs, kas radies no bailēm un cerības, kam formu piešķir vēlmes un iztēle, nevar būt Spēks, Kas Ir, Visuma Prāts un Sirds.

J: Es piekrītu, ka pasaule, kurā es dzīvoju, un Dievs, kuram ticu, ir iztēles radīti. Bet kādā veidā tie var būt vēlmes radīti? Kāpēc man izdomāt tādu sāpju pilnu pasauli un tik vienaldzīgu Dievu? Kas ar mani nav kārtībā? Kāpēc man mocīt sevi tik cietsirdīgi? Apgaismotais cilvēks atnāk pie manis un saka: „Tas ir vienkārši sapnis, tas jāpārtrauc”. Bet vai viņš pats nav tā sapņa daļa? Es jūtu sevi lamatās un neredzu izeju. Jūs sakāt, ka esat brīvs. Brīvs no kā? Dieva dēļ, nebarojiet mani ar vārdiem, apgaismojiet mani, palīdziet man pamosties, ja reiz jūs skataties, kā es šaudos sapnī.

M: Kad es saku, ka esmu brīvs, es vienkārši konstatēju faktu. Ja jūs esat pieaudzis, jūs esat brīvs no zīdaiņa stadijas. Esmu brīvs no visiem aprakstiem un identifikācijām. Es neesmu nekas no tā, ko jūs varat ieraudzīt, sadzirdēt un par ko varat padomāt. Esmu brīvs no tā, lai būtu koncepcija vai uztveres objekts.

J: Bet jums ir ķermenis un jūs esat no tā atkarīgs.

M: Jūs atkal apgalvojat, ka jūsu viedoklis ir vienīgais pareizais. Es atkārtoju: es nekad nebiju, neesmu un nebūšu ķermenis. Priekš manis tas ir fakts. Es arī atrados ilūzijas varā, uzskatot, ka biju piedzimis, bet mans Guru lika man ieraudzīt, ka dzimšana un nāve ir vienkārši idejas. Piedzimšana ir tikai priekšstats „man ir ķermenis”. Bet nāve – priekšstats „es pazaudēju savu ķermeni”. Tagad, kad es zinu, ka neesmu ķermenis, ķermenis var būt, bet var arī nebūt – kāda atšķirība? Ķermeņa-prāta organisms atgādina istabu. Tā ir, bet mans pienākums nav dzīvot tajā visu laiku.

J: Bet ir ķermenis un jūs par to rūpējaties.

M: Par viņu rūpējas spēks, kas to radījis.

J: Mēs visu laiku pārejam no viena līmeņa uz otru.

M: Pastāv divi līmeņi: fiziskais – faktu līmenis, un mentālais – ideju līmenis. Esmu ārpus abiem. Ne jūsu fakti, ne idejas man nepieder. Tas, ko es redzu, ir viņā pusē. Pārcelieties uz manu pusi un paskatīsimies kopā.

J: Tas, ko es vēlos sacīt, ir ļoti vienkārši. Kamēr es ticu, ka „es esmu ķermenis”, man jāsaka: „Dievs pieskatīs manu ķermeni”. Viņš to neizdarīs. Viņš ļaus tam badoties, saslimt un nomirt.

M: Ko jūs vēl gaidat no parasta ķermeņa? Kāpēc tas jūs tik ļoti raizējaties par to?

Dēļ tā, ka jūs domājat, ka esat ķermenis, jūs vēlaties, lai tas būtu neiznīcināms. Jūs varat paildzināt tā dzīvi ar noteiktām praksēm, bet kādu labumu tas jums nesīs?

J: Labāk dzīvot ilgu un veselīgu dzīvi. Tas dod iespēju izvairīties no bērnības un jaunības kļūdām, brieduma vilšanās un vecuma nelaimēm un plānprātības.

M: Protams, dzīvojiet ilgi. Bet jūs neesat noteicējs. Jūs varat izvēlēties savas dzimšanas un nāves datumus? Mēs runājam dažādās valodās. Jūsu saruna ir iztēle, kas balstās uz pieņēmumiem un pieļāvumiem. Jūs ar pārliecību runājat par lietām, par kurām neesat pārliecināts.

J: Tāpēc es esmu šeit.

M: Jūs vēl neesat šeit. Es esmu šeit. Nāciet pie manis! Bet jūs neejat. Jūs gribat lai es dzīvotu jūsu dzīvi, justu kā jūs, izmantotu jūsu valodu. Es nevaru un tas jums nepalīdzēs. Jums jāiet pie manis. Vārdi ir prāta produkts, bet prāts aptumšo un izkropļo. Tādēļ pastāv absolūta nepieciešamība iziet ārpus vārdiem un atnākt pie manis.

J: Paņemiet mani pie sevis.

M: Es to daru, bet jūs pretojaties. Jūs piešķirat realitāti koncepcijām, kaut arī koncepcijas ir realitātes izkropļošana. Atmetiet visas koncepcijas un palieciet kluss un uzmanīgs. Esiet sirsnīgs un tiecīgs un ar jums viss būs labi.

***

No grāmatas “I am THAT”. Angļu valodā dabūjama šeit.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *